Завдання кваліфікаційого етапу відбіркового туру 2017

(вересень - жовтень 2017 р.)

  • Блок "Фізика"

    1. «Іванець-киванець»

    Поясніть, чому вісь симетрії дитячої іграшки «Іванець-Киванець» займає вертикальне положення при її розміщенні на горизонтальній поверхні, а при розміщенні на похилій площині нахилена під кутом? (5 балів)

    2. «Спінер»

    Поясніть, чому нерухомий спінер, будучи підвішеним за центральну частину, не може займати вертикальне положення, а приведений у обертання – може? (5 балів)

    3. « Вередлива кулька»

    На відео представлена відома дитяча іграшка. При натисканні на неї, крізь комірки сітки, утворюються кульки. Поясність закономірність яка визначає місце появи кульок. (5 балів)

    4. «Оптична несподіванка»

    При падінні світла від вікна, прикритого жалюзями на ніжку стола, на підлозі утворилися концентричні кола, які ви бачите на світлині. Поясніть утворення таких кілець. (5 балів)


    Бланк із завданнями Бланк для відповідей Відповіді на запитання
  • Блок "Астрономія"

    1. «Животворне світло»

    Виходячи з останніх висновків дослідників екзопланет, не всі "близнюки" Землі придатні для автономного зародження біологічного життя. Поблизу яких зірок знаходяться такі планети, та який фактор виявився найвпливовішим? (5 балів)



    2. «Астеризм»

    На відео представлено простий пристрій, який використовують для орієнтації по небесній сфері. Він містить сузір'я яке тривалий час було астеризмом. Цей астеризм за однією із легенд він був видимий Адаму та Єві, коли ті перебували у раю, але після вигнання ні вони ні їх нащадки вже не могли його бачити. Яке сузір'я використовується на пристрої та що за допомогою цього пристрою можна визначити на небесній сфері? (5 балів)

    3. «Вимір»

    Для виконання дослідницького проекту необхідно було виміряти час проходження зображення сонячного диску через лінію проведену на екрані. Що можна визначити, провівши цей вимір 5 липня та 3 січня? (5 балів)

    4. «Злива»

    На відео представлено прилад та процес вимірювання, який ним здійснюється. Що вимірюється у експерименті та як можна інтерпретувати отримані результати? (5 балів)


    Бланк із завданнями Бланк для відповідей Відповіді на запитання
  • Блок "Біологія"

    1. «Дивні риби»

    На відео представлені рідкісні види риб. З’ясуйте, яка спільна риса функціонування їх організму? Відповідь обґрунтуйте. (5 балів)



    2. «Рослина-талісман»

    Трав’яниста рослина, мікропрепарат якої ви бачите, вирізняється своїми бактерицидними й антицинготними властивостями. У давнину вважали, що ця рослина надає воїнам силу й хоробрість, тому носили її у вигляді талісману. Що це за рослина? Опишіть її та визначте систематичне положення. (5 балів)

    3. «Рука робота»

    На відео представлено механічний маніпулятор - рука. Рухи маніпулятора запозичено у представника тваринного світу. Яким дослідником була розроблена механічна рука такого типу? Рухи якої тварини було запозичено? (5 балів)

    4. «Давня тварина»

    На відео ви бачите пращура сучасних креветок. Ідентифікуйте тварину, яку ви бачите та визначте період її існування. (5 балів)

    Бланк із завданнями Бланк для відповідей Відповіді на запитання
  • Блок "Географія"

    1. «Що не знав Біруні?»

    Прославлений у віках Абу-Рейхан Біруні, розмірковуючи про коштовне каміння, писав: «Орлиним каменем зветься алмаз, але носити алмази орла привчає людина. Відшукавши в горах гніздо, збирачі каміння накривають його склом. Орел не може відсунути перепону, тому змушений приносити алмази і кидати їх з висоти в гніздо - по-іншому скла йому не здолати… »У цій легенді немає навіть натяку на правду. Поясніть, чому алмаз, що падає згори, не міг розбити скло. (5 балів)


    2. «Кам’яний літопис»

    Переглядаючи кам'яний літопис в надії дізнатися якомога більше про минуле Землі, Ви незабаром виявите разючі речі. Наприклад, на півдні Англії існують поклади пісковику, які могли утворитися лише в умовах жаркої пустелі. В Антарктиді знайдено закам’янілі рештки тропічних папоротей, а в Африці виявлено сліди льодовикового покриву. Що вплинуло на таку зміну природних умов на континентах? (5 балів)

    3. «Теплий океан»

    Ця загадка мучила перуанських рибалок дуже давно. Їм було незрозуміло, чому іноді в різдвяний період океан стає теплішим і косяки сардин біля берегів Перу зникають. Допоможіть рибалкам розв’язати загадку та з’ясувати, яке природне явище стало причиною зникнення риби. (5 балів)


    4. «Битва»

    Існує легенда про битву, що відбувалася у цьому лісі між Богом і темними силами. Після довготривалої битви Бог переміг і, повертаючись на небо, ступив кілька кроків по каменю та залишив свої відбитки. А ще тут є свій «майдан» зі «школою», і навіть «церква». Що це за місце? Де воно розташоване? Обґрунтуйте причину його утворення. (5 балів)

    Бланк із завданнями Бланк для відповідей Відповіді на запитання
  • Блок "Хімія"

    1. «Літні спогади»

    На відео помітно, що металева конструкція на березі моря дивно іржавіє. Поясніть, чому іржею пошкоджена верхня і нижня частина конструкції, а середина – відносно ціла. Чому іржа знизу має суцільний, а зверху – точковий характер? (5 балів)


    2. «Дивний прилад»

    Який прилад зображено на відео? Для чого він використовується? Яка принципова помилка у працюючому на відео приладі? Чому після переливу рідини з центральної частини в нижню колбу, конденсат перестав капати з холодильника? (5 балів)

    3. «Іскри»

    У полум’ї на відео «проскакують» іскри. Поясніть, звідки вони беруться. Спрогнозуйте, яку речовину вносять в полум’я. (5 балів)


    4. «Третій зайвий»

    При додаванні рідини до кольорових кристалів спостерігаємо зміну кольору. Який із дослідів, на Вашу думку, «зайвий», чим принципово відрізняється від інших двох? Відповідь обґрунтуйте. Укажіть рідку речовину, яку додавали. Для чого використовують дослід, наведений на відео? (5 балів)

    Бланк із завданнями Бланк для відповідей Відповіді на запитання